A NEMZETI SZALON TÖRTÉNETE 
                        
Tíz esztendő nagy idő egy egyesület életében, 
                        különösen az első tíz esztendő. 
                        
Beilleszkedni a társadalom többi organizmusai közé, 
                        fennálló hézagokat kipótolni, igazolni, hogy 
                        szükségletet elégít ki, dacolva a társadalom 
                        kényelemszeretetével, idegenkedésével minden új, 
                        szokatlan és a meglévő rendet zavaró iránt: ez a sorsa 
                        minden új egyesületnek, mely megkezdi küzdelmét a 
                        létért. Annál nehezebb ez a feladat, ha ez az új 
                        egyesület nem csillapít közvetetlen szükségérzetet, nem 
                        pótol kiáltó hiányokat, ellenkezőleg, az a feladata, 
                        hogy mindenekelőtt fel-ébreszsze a társadalom lappangó 
                        lelkiismeretét, felkeltse ezeket a szükségérzeteket, 
                        tudatossá tegye létezésének jogosultságát, előbb 
                        érzelmek felébresztésével, majd értelmi belátással, 
                        célszerűségi érvek hangoztatása által, hogy azután 
                        vitális fontossága kiderüljön. 
                        
A Nemzeti Szalon története is élénken mutatja ezeket 
                        a fázisokat, melyek minden életküzdelemnek jellemző 
                        jegyei. Nagyon természetes, hogy e cél elérésében 
                        lehetnek sikerült és kevésbbé sikerült taktikai 
                        mozgások, melyek a körülmények szerencsés vagy 
                        szerencsétlen egybetalálkozása folytán néha sikerre, 
                        máskor bukásra vezethetnek. 
                        
Hogy a Nemzeti Szalon megerősödhetett, azt a művészet 
                        iránt való érdeklődés felébredésének köszönheti. E 
                        mozgalom még nem lehet tárgya a históriának — nagyon is 
                        benne élünk, az emberek és célzataik, törekvéseik és 
                        sikereik igen közel állanak hozzánk, közelebb, semhogy 
                        nyugalommal Ítélhessünk. De egy pár szóval 
                        összegezhetjük a főbb tényeket. 
                        
A millennium megünneplése előtt állott a nemzet. 
                        Kulturális haladásunkat kellett országvilág előtt 
                        beigazolnunk. Lázas szorgalommal nagyarányú tevékenység 
                        indul meg minden téren. A művészet terén is. Külföldön 
                        élő művészeink hazajöttek, maga Munkácsy is vágyott 
                        haza, kedvéért törvényjavaslat készült, mely egy 
                        nagyarányú művészeti iskola élére állította volna. A 
                        különben is felizgult társadalom ez időben hallott 
                        hangosabb szókat a művészetről, a megyék megmozdultak, a 
                        hivatalos testületek történeti képeket rendeltek, a 
                        műtermekben megkezdődött a munka, mindenki dolgozott, 
                        hitt és remélt. A Képzőművészeti Társulat rendezte a 
                        maga kiállításait, a rendes időközökben, a szokott 
                        helyiségben. De a művészek még több kapcsolatot 
                        óhajtottak a társadalommal. A felébredt érdeklődést ki 
                        akarták használni, közelebb hozni egymáshoz a művészt és 
                        a közönséget és — egy klubra gondoltak. Afféle 
                        kaszinóra, ahol képkiállításokat is rendezhetnek, de 
                        ahol zeneestélyek-kel, szavalatokkal, műkedvelő 
                        előadásokkal a művészt és a közönséget egymás 
                        megismerésére szoktatnák. 
                        
Hogy Budapesten, a kaszinó-élet fő fészkében ez a 
                        gondolat feltámadhatott s hogy feltámadván, mihamar 
                        akadtak pártolói és megvalósítói, nagyon természetes. 
                        Azt hitték, hogy klubélet teremtésével lehet a 
                        művészetnek is közönséget teremteni. Hogy a társas 
                        összejövetel a művészi élvezet nemességével 
                        homlokegyenest ellenkezik, még nem fogták fel. Nálunk 
                        meggyökeresedett szokás volt, minden nemes eszmét 
                        kaszinói formához kötni. Az történt tehát most is. 
                        
1894 március 12-én alakult meg ilyen alapon a Nemzeti 
                        Szalon, 973 rendes taggal, 14 alapító taggal, ezek közül 
                        8 művész műtermékkel váltotta meg alapító tagságát. A 
                        társaság elnökének megválasztották gróf Zichy Jenőt és 
                        Vastagh Györgyöt, alelnöke Margitay Tihamér, titkára 
                        Palmer Kálmán, műtárosa Mesterházi Kálmán lett. Első 
                        helyiségük a József-körűt 45. szám alatti ház első 
                        emeletén volt. 
                        
A forma, melyhez magukat tartották, nem vált be. A 
                        társaság rendezett ugyan kiállításokat is, de főleg 
                        estélyeket, tánccal és más társasmulatságokkal 
                        egybekötve. Első kiállítását (1894 október 27-én) az 
                        akkori kultuszminiszter, br. Eötvös Lóránt nyitja meg, 
                        de ez érdeklődést alig keltett. A művészi kiállítások 
                        iránt közönyös volt a közönség, az egyesületnek pedig e 
                        közönyt megtörnie nem sikerült. 1896 végén volt az 
                        egyletnek 1144 tagja, 1897 márciusában 1183, az 
                        elhaltakat és kilépetteket leszámítva 1134. De e szép 
                        szám ellenére, kiállításaikat alig látogatták s például 
                        1896-ban (Jankó János 42 drb rajzát is beleszámítva) 
                        összesen 79 képet vásároltak, 3486 frt értékben. Az első 
                        három évben ösz-szesen 17,796 frt ára képet adtak el. Ez 
                        igen csekély eredmény, gondolkoznak is, hogy mit 
                        tegyenek. Ki is mondják, hogy a kezelésben van a hiba, 
                        nem üzletszerűleg járnak el, megpróbálják tehát a 
                        részletfizetési árusítást, de ez oly nagy nehézségbe 
                        ütközik, hogy mihamar lemondanak róla. 
                        
Ez a szomorú hang a millennium évéből hangzik felénk, 
                        amikor lázban volt az egész ország, telve volt 
                        fővárosunk idegennel, amikor József-körúti helyiségüket 
                        elhagyva, a Kossuth Lajos-utcába költöztek át. 
                        
E mögött tehát lappangania kell valaminek. Úgy 
                        látszik, hibás volt az egész alap, melyre az egyesületet 
                        felépítették. Családi estélyek rendezésével nagyon is 
                        elfoglalták magukat s klubélet és a közönség művészi 
                        nevelése két, egymással nem sok összefüggésben lévő 
                        feladat. 
                        
Az első ciklus letelvén, a közgyűlés újból 
                        megválasztja a tisztikart, csak a titkári teendőket 
                        viszi ezidétt dr. Esztegár László. A társaság tagjai 
                        41-gyel szaporodtak, de a művásár még csekélyebb volt, 
                        mint az előző években: 6131 frt. Pedig ez évben már 1000 
                        forint államsegélyt is kaptak s 2000 frt erejéig az 
                        állam vásárolt náluk. Ez egy szebb jövő reményét kelti 
                        fel bennük, de még mindég a "családi estélyek "-ben 
                        keresték a boldogulás útját. Jászai Maritól lefelé, 
                        mindenki részt vesz estélyeiken, ahol szívesen 
                        táncolnak, de a Szalon már-már a kerületi társaskör 
                        benyomását kelti. Közben műtárosa, Mesterházi Kálmán 
                        tragikus halálát gyászolták, de az a kétségbeesés, mely 
                        a művészt a halálba kergette, a Nemzeti Szalon veszni 
                        indult sorsában is megtalálhatja egyik gyökérszálát. 
                        
Eközben a lappangó elégületlenség kitört és hirtelen 
                        nagy vihar tombolt szerte a végeken. Az 1897. év őszén 
                        Hock János "Művészi reform" címmel könyvet adott ki, 
                        melyben részben művészeti viszonyainkról nyilatkozott, 
                        részben művészeti reformterveket ajánlott a közönség és 
                        a miniszter figyelmébe. Könyve a nyilatkozatoknak egész 
                        sorozatát szülte s támadásai nagy elkeseredést a 
                        megtámadottak sorában. Közben WlassicsGyula 
                        kultuszminiszter az iskolát arra a kötelességére 
                        figyelmeztette, mely a növendékek lelki életének 
                        harmonikus kifejlesztésében áll s rámutatott az 
                        eszthetikai nevelés szükséges voltára. Nagyarányú 
                        reformok indultak meg, művészi fali képekkel, művészeti 
                        előadásokkal, főkép a rajzoktatás reformjával, 
                        műkiállítások s múzeumok látogatásával próbálták az 
                        elmulasztottakat kipótolni. Hock János könyvében 
                        minderről szó van. De ő a fanatikus egyoldalúságával 
                        lerombolt mindent, hogy újra építhessen. Mi már akkor is 
                        kétkedtünk abban, hogy tömeges statáriumokkal egészséges 
                        viszonyokat lehessen teremteni. De Hock Jánost sem a 
                        támadások, sem a nyugalomra intés nem tartóztatták fel 
                        útjában. Már a Nemzeti Szalon 1897-iki téli tárlatának 
                        rendezésében részt vett, felszólalt a parlamentben, 
                        prédikált a szószéken, írt a lapokban és szenvedélyes 
                        temperamentuma egész erejét a művészet iránti érdeklődés 
                        felkeltésének szolgálatába állította. 
                        
Eközben átvette 1898 tavaszán a Nemzeti Szalon 
                        vezetését, melynek elnökévé gr. Andrássy Gyulát, 
                        alelnökévé pedig őt választották meg. Hock János igen 
                        helyesen fogta fel hivatását, de túlbecsülte erőit. Azt 
                        hitte, küzdhet a felkorbácsolt elemekkel. De az elemek 
                        háborogtak. Amikor ő ez év karácsonyán kiállítást 
                        rendezett, a művészek legnagyobb része tüntetőén távol 
                        maradt a Nemzeti Szalontól, perhorresz-kálva Hock 
                        vezérségét. Hock energiájának azonban ritka erejére 
                        mutat, hogy rendezett ő azért kiállításokat mégis. 
                        Propagálta Szik-szayt és felfedezve Katonát. A Nemzeti 
                        Szalon ilykép művészeti egyesület volt, művészek nélkül. 
                        Hock János ekkor elindult a vidékre. Szeged és Arad volt 
                        az első két megállóhely, ékesszólása erejével mindenütt 
                        hatott, noha képei nem voltak. 
                        
Elindult képfelfedezésre s megtalálta a 
                        Markó-gyűjteményt, melyet még 1899 februárjában állított 
                        ki. A kiállításnak volt bizonyos műtör-téneti 
                        érdekessége és a magántulajdonban lévő tárgyak mellett 
                        sikerült tavaszi tárlatára egy pár jobb műalkotást is 
                        kapnia, nevezetesen a nagybányaiak csoportjából, akik az 
                        előbbi esztendőkben külön kiállításokat is rendeztek, 
                        nem nagy anyagi eredménynyel. De Szikszay és Katona 
                        kollekciója dominált újból. 
                        
Őszre egy Münchenben élő magyar mestert, Wagner 
                        Sándort mutatta be, télre hozzájuk csatlakozott 
                        Magyar-Mannheimer Gusztáv, Glatz Oszkár és László Fülöp 
                        is s a Hollósy-iskola most itt mutatta be haladását. 
                        Folytatta vidéki kiállításait, mindenütt művészi 
                        egyesületeket is alapítva s megnyerte Székely Bertalant, 
                        akinek vázlataiból rendezett mindjárt az 1900. év 
                        tavaszán nagyérdekű kiállítást. Ehhez egy nemzetközi 
                        grafikai kiállítás is társult, melyen fő-kép a francia 
                        mesterek voltak képviselve. A magyarok közül Munkácsy 
                        egy nagyérdekű rajzkollekcióval, László Fülöp, 
                        Magyar-Mannheimer, Szikszay és Katona vettek részt. Még 
                        mindig ugyanazok a nevek, a boycott tartott. Az ezévi 
                        tavaszi, sőt a téli kiállításon is távol maradt a 
                        művészek zöme, hasztalan hirdette Hock élőbeszédeiben: 
                        "A Szalon fejlődik, a Szalon virágzik, tehát életereje 
                        van". László Fülöpöt sikerül ugyan társalelnöknek 
                        megnyernie, de csak rövid időre, mert bizony a művészek 
                        sehogy sem fogadták el a feléjük nyújtott békejobbot. 
                        
A Nemzeti Szalon azonban folyton hallat magáról. 
                        Vidéken rendezi a kiállításokat, felemelik államsegélyét 
                        4000 frtra s végre is nagy munkába kap: nemzetközi 
                        tárlatot rendez. Magyar művészeket nem kapott, (ekkor 
                        alig volt 10—20 művésztagja), elhozta tehát — Szikszay 
                        Ferenc és Mourey Gábor, a "Studio" párisi levelezője 
                        közreműködésével — az idegeneket. A tárlatnak zajos 
                        sikere volt, kellemetlen epizódokkal tarkázva. Mourey 
                        ugyanis, úgy tetszik, idegen sugalmazásra, cikket írt a 
                        magyar művészekről s ezért a cikkért sokan orroltak. Kis 
                        híja, hogy nem rendeztek demonstrációt ellene. De 
                        szerencsére, a mozgalmat sikerült még csirájában 
                        elfojtani, ami mind hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzeti 
                        Szalon tárlata iránt még jobban fokozódott a közönség 
                        érdeklődése. És ekkor, az 1900. év közgyűlésén Hock 
                        Jánost kibuktatják és az ügyek vezetésére Ernszt Lajost, 
                        az ismert nevű amateurt választják meg igazgatónak, gróf 
                        Andrássy Gyula elnöklete mellett. Alelnökök Csók István 
                        és Vészi József lesznek. 
                        
A könyvek átvételénél azonban, hogy a bizottsági 
                        jelentés szavaihoz ragaszkodjam, "kellemetlen tünetekre 
                        bukkantak". A pénztár kezelése nem volt kifogástalan, 
                        szabálytalanságok számos esetben derültek ki, végül is 
                        felelősségre vonták a pénztárost, aki mindent a volt 
                        ügyvezető alelnökre tólt, úgy, hogy az ügyet bírói útra 
                        kellett terelni. Mikor e sorokat írjuk, még mindég nem 
                        volt meg ez ügynek nyilvános tárgyalása. Tartózkodnunk 
                        kell tehát minden véleménynyilvánítástól. 
                        
Hock János már jól fogta fel a Nemzeti Szalon 
                        feladatát, de a sértett művészek ellentállásán megtört 
                        minden ereje. A harmadik ciklust a konzekvens munka 
                        jellemezte. Most már tudatosan a kisebb, olcsóbb műfajok 
                        kultiválására határozta el magát a Szalon. Mindjárt az 
                        első évben öt tárlatot rendezett, a fővárosban és a 
                        vidéken (Fiume, Újvidék, Arad) egyaránt: Ezek között 
                        jelentős Zichy Mihály műveinek nagysikerű kiállítása, 
                        amely a már-már pusztulásnak indult műremekeket mentette 
                        meg s egyes tárlatai is igen érdekesek voltak, mert a 
                        művészek felfogták a Nemzeti Szalon hivatását s apróbb, 
                        kisebb alkotásaikkal szívesen vettek részt tárlatain. 
                        Faragó és Garay humo-risztikus 
                        karrikatura-kollekciókkal, a Hollósy-iskola munkálkodása 
                        eredményeivel tarkították a tárlatokat. 
                        
Most aztán megkezdődött az ernyedetlen, termékeny 
                        munka. Tárlatot tárlat követ. Csak a fővárosban öt 
                        tárlatot rendez egymásután, többek közt Paál Lászlóét, 
                        melynek rendezése közben tűz üt ki s elpusztítja néhány 
                        halhatatlan alkotását az előbb alig ismert nagy magyar 
                        mesternek. Jelentőségében ezt a kiállítást egyik sem 
                        multa felül, elvégre is bemutatott egy fiatalon elhunyt 
                        világraszóló nagy és ismeretlen magyar művészt. De 
                        érdekesek voltak a Munkácsy Mihály kollekciók, sőt a 
                        fényképkiállításnak is volt művészi jelentősége, mert az 
                        amateur-fényképezés elvégre tanítja a műkedvelőt a 
                        művészi látásra. Ez évben grafikai tárlatot is 
                        rendezett, melynek jelentőségét a kormány díjak 
                        kitűzésével is támogatta. 
                        
Az 1903 — 1904. esztendő hasonlókép a szorgalmas 
                        munkának volt szentelve. Tárlat tárlatot ért. 
                        Pettenkofen, Munkácsy-kollekció, Margitay-kiállítás, 
                        Ferenczy külön kiállítása, aztán egy érdekes angol és 
                        francia gyűjtemény, végül a mostani második grafikai 
                        kiállítás említhetők. Aradon is folytatta vidéki 
                        misszióját. A Nemzeti Szalon agilitásban nem szenved 
                        hiányt. Ha új és megfelelő helyiséget kaphatna, ahol 
                        modern ízléssel elrendezett interieurökkel a fokozott 
                        igényeknek is megfelelhetne, tudná igazán céljait 
                        szolgálni. Céljait, melyeket Hock János igen helyesen 
                        kijelölt, de megoldani nem tudott. Annyi azonban 
                        bizonyos, hogy az ő szenvedélyes lelkét, nagy 
                        ékesszólását, törhetetlen energiáját nemcsak a Nemzeti 
                        Szalon, de maga a jó ügy, a művészet iránti érdeklődés 
                        felkeltésének ügye, máig is sínyli. 
                        
                        
DR. LÁZÁR BÉLA