A NEMZETI SZALON TÖRTÉNETE
Tíz esztendő nagy idő egy egyesület életében,
különösen az első tíz esztendő.
Beilleszkedni a társadalom többi organizmusai közé,
fennálló hézagokat kipótolni, igazolni, hogy
szükségletet elégít ki, dacolva a társadalom
kényelemszeretetével, idegenkedésével minden új,
szokatlan és a meglévő rendet zavaró iránt: ez a sorsa
minden új egyesületnek, mely megkezdi küzdelmét a
létért. Annál nehezebb ez a feladat, ha ez az új
egyesület nem csillapít közvetetlen szükségérzetet, nem
pótol kiáltó hiányokat, ellenkezőleg, az a feladata,
hogy mindenekelőtt fel-ébreszsze a társadalom lappangó
lelkiismeretét, felkeltse ezeket a szükségérzeteket,
tudatossá tegye létezésének jogosultságát, előbb
érzelmek felébresztésével, majd értelmi belátással,
célszerűségi érvek hangoztatása által, hogy azután
vitális fontossága kiderüljön.
A Nemzeti Szalon története is élénken mutatja ezeket
a fázisokat, melyek minden életküzdelemnek jellemző
jegyei. Nagyon természetes, hogy e cél elérésében
lehetnek sikerült és kevésbbé sikerült taktikai
mozgások, melyek a körülmények szerencsés vagy
szerencsétlen egybetalálkozása folytán néha sikerre,
máskor bukásra vezethetnek.
Hogy a Nemzeti Szalon megerősödhetett, azt a művészet
iránt való érdeklődés felébredésének köszönheti. E
mozgalom még nem lehet tárgya a históriának — nagyon is
benne élünk, az emberek és célzataik, törekvéseik és
sikereik igen közel állanak hozzánk, közelebb, semhogy
nyugalommal Ítélhessünk. De egy pár szóval
összegezhetjük a főbb tényeket.
A millennium megünneplése előtt állott a nemzet.
Kulturális haladásunkat kellett országvilág előtt
beigazolnunk. Lázas szorgalommal nagyarányú tevékenység
indul meg minden téren. A művészet terén is. Külföldön
élő művészeink hazajöttek, maga Munkácsy is vágyott
haza, kedvéért törvényjavaslat készült, mely egy
nagyarányú művészeti iskola élére állította volna. A
különben is felizgult társadalom ez időben hallott
hangosabb szókat a művészetről, a megyék megmozdultak, a
hivatalos testületek történeti képeket rendeltek, a
műtermekben megkezdődött a munka, mindenki dolgozott,
hitt és remélt. A Képzőművészeti Társulat rendezte a
maga kiállításait, a rendes időközökben, a szokott
helyiségben. De a művészek még több kapcsolatot
óhajtottak a társadalommal. A felébredt érdeklődést ki
akarták használni, közelebb hozni egymáshoz a művészt és
a közönséget és — egy klubra gondoltak. Afféle
kaszinóra, ahol képkiállításokat is rendezhetnek, de
ahol zeneestélyek-kel, szavalatokkal, műkedvelő
előadásokkal a művészt és a közönséget egymás
megismerésére szoktatnák.
Hogy Budapesten, a kaszinó-élet fő fészkében ez a
gondolat feltámadhatott s hogy feltámadván, mihamar
akadtak pártolói és megvalósítói, nagyon természetes.
Azt hitték, hogy klubélet teremtésével lehet a
művészetnek is közönséget teremteni. Hogy a társas
összejövetel a művészi élvezet nemességével
homlokegyenest ellenkezik, még nem fogták fel. Nálunk
meggyökeresedett szokás volt, minden nemes eszmét
kaszinói formához kötni. Az történt tehát most is.
1894 március 12-én alakult meg ilyen alapon a Nemzeti
Szalon, 973 rendes taggal, 14 alapító taggal, ezek közül
8 művész műtermékkel váltotta meg alapító tagságát. A
társaság elnökének megválasztották gróf Zichy Jenőt és
Vastagh Györgyöt, alelnöke Margitay Tihamér, titkára
Palmer Kálmán, műtárosa Mesterházi Kálmán lett. Első
helyiségük a József-körűt 45. szám alatti ház első
emeletén volt.
A forma, melyhez magukat tartották, nem vált be. A
társaság rendezett ugyan kiállításokat is, de főleg
estélyeket, tánccal és más társasmulatságokkal
egybekötve. Első kiállítását (1894 október 27-én) az
akkori kultuszminiszter, br. Eötvös Lóránt nyitja meg,
de ez érdeklődést alig keltett. A művészi kiállítások
iránt közönyös volt a közönség, az egyesületnek pedig e
közönyt megtörnie nem sikerült. 1896 végén volt az
egyletnek 1144 tagja, 1897 márciusában 1183, az
elhaltakat és kilépetteket leszámítva 1134. De e szép
szám ellenére, kiállításaikat alig látogatták s például
1896-ban (Jankó János 42 drb rajzát is beleszámítva)
összesen 79 képet vásároltak, 3486 frt értékben. Az első
három évben ösz-szesen 17,796 frt ára képet adtak el. Ez
igen csekély eredmény, gondolkoznak is, hogy mit
tegyenek. Ki is mondják, hogy a kezelésben van a hiba,
nem üzletszerűleg járnak el, megpróbálják tehát a
részletfizetési árusítást, de ez oly nagy nehézségbe
ütközik, hogy mihamar lemondanak róla.
Ez a szomorú hang a millennium évéből hangzik felénk,
amikor lázban volt az egész ország, telve volt
fővárosunk idegennel, amikor József-körúti helyiségüket
elhagyva, a Kossuth Lajos-utcába költöztek át.
E mögött tehát lappangania kell valaminek. Úgy
látszik, hibás volt az egész alap, melyre az egyesületet
felépítették. Családi estélyek rendezésével nagyon is
elfoglalták magukat s klubélet és a közönség művészi
nevelése két, egymással nem sok összefüggésben lévő
feladat.
Az első ciklus letelvén, a közgyűlés újból
megválasztja a tisztikart, csak a titkári teendőket
viszi ezidétt dr. Esztegár László. A társaság tagjai
41-gyel szaporodtak, de a művásár még csekélyebb volt,
mint az előző években: 6131 frt. Pedig ez évben már 1000
forint államsegélyt is kaptak s 2000 frt erejéig az
állam vásárolt náluk. Ez egy szebb jövő reményét kelti
fel bennük, de még mindég a "családi estélyek "-ben
keresték a boldogulás útját. Jászai Maritól lefelé,
mindenki részt vesz estélyeiken, ahol szívesen
táncolnak, de a Szalon már-már a kerületi társaskör
benyomását kelti. Közben műtárosa, Mesterházi Kálmán
tragikus halálát gyászolták, de az a kétségbeesés, mely
a művészt a halálba kergette, a Nemzeti Szalon veszni
indult sorsában is megtalálhatja egyik gyökérszálát.
Eközben a lappangó elégületlenség kitört és hirtelen
nagy vihar tombolt szerte a végeken. Az 1897. év őszén
Hock János "Művészi reform" címmel könyvet adott ki,
melyben részben művészeti viszonyainkról nyilatkozott,
részben művészeti reformterveket ajánlott a közönség és
a miniszter figyelmébe. Könyve a nyilatkozatoknak egész
sorozatát szülte s támadásai nagy elkeseredést a
megtámadottak sorában. Közben WlassicsGyula
kultuszminiszter az iskolát arra a kötelességére
figyelmeztette, mely a növendékek lelki életének
harmonikus kifejlesztésében áll s rámutatott az
eszthetikai nevelés szükséges voltára. Nagyarányú
reformok indultak meg, művészi fali képekkel, művészeti
előadásokkal, főkép a rajzoktatás reformjával,
műkiállítások s múzeumok látogatásával próbálták az
elmulasztottakat kipótolni. Hock János könyvében
minderről szó van. De ő a fanatikus egyoldalúságával
lerombolt mindent, hogy újra építhessen. Mi már akkor is
kétkedtünk abban, hogy tömeges statáriumokkal egészséges
viszonyokat lehessen teremteni. De Hock Jánost sem a
támadások, sem a nyugalomra intés nem tartóztatták fel
útjában. Már a Nemzeti Szalon 1897-iki téli tárlatának
rendezésében részt vett, felszólalt a parlamentben,
prédikált a szószéken, írt a lapokban és szenvedélyes
temperamentuma egész erejét a művészet iránti érdeklődés
felkeltésének szolgálatába állította.
Eközben átvette 1898 tavaszán a Nemzeti Szalon
vezetését, melynek elnökévé gr. Andrássy Gyulát,
alelnökévé pedig őt választották meg. Hock János igen
helyesen fogta fel hivatását, de túlbecsülte erőit. Azt
hitte, küzdhet a felkorbácsolt elemekkel. De az elemek
háborogtak. Amikor ő ez év karácsonyán kiállítást
rendezett, a művészek legnagyobb része tüntetőén távol
maradt a Nemzeti Szalontól, perhorresz-kálva Hock
vezérségét. Hock energiájának azonban ritka erejére
mutat, hogy rendezett ő azért kiállításokat mégis.
Propagálta Szik-szayt és felfedezve Katonát. A Nemzeti
Szalon ilykép művészeti egyesület volt, művészek nélkül.
Hock János ekkor elindult a vidékre. Szeged és Arad volt
az első két megállóhely, ékesszólása erejével mindenütt
hatott, noha képei nem voltak.
Elindult képfelfedezésre s megtalálta a
Markó-gyűjteményt, melyet még 1899 februárjában állított
ki. A kiállításnak volt bizonyos műtör-téneti
érdekessége és a magántulajdonban lévő tárgyak mellett
sikerült tavaszi tárlatára egy pár jobb műalkotást is
kapnia, nevezetesen a nagybányaiak csoportjából, akik az
előbbi esztendőkben külön kiállításokat is rendeztek,
nem nagy anyagi eredménynyel. De Szikszay és Katona
kollekciója dominált újból.
Őszre egy Münchenben élő magyar mestert, Wagner
Sándort mutatta be, télre hozzájuk csatlakozott
Magyar-Mannheimer Gusztáv, Glatz Oszkár és László Fülöp
is s a Hollósy-iskola most itt mutatta be haladását.
Folytatta vidéki kiállításait, mindenütt művészi
egyesületeket is alapítva s megnyerte Székely Bertalant,
akinek vázlataiból rendezett mindjárt az 1900. év
tavaszán nagyérdekű kiállítást. Ehhez egy nemzetközi
grafikai kiállítás is társult, melyen fő-kép a francia
mesterek voltak képviselve. A magyarok közül Munkácsy
egy nagyérdekű rajzkollekcióval, László Fülöp,
Magyar-Mannheimer, Szikszay és Katona vettek részt. Még
mindig ugyanazok a nevek, a boycott tartott. Az ezévi
tavaszi, sőt a téli kiállításon is távol maradt a
művészek zöme, hasztalan hirdette Hock élőbeszédeiben:
"A Szalon fejlődik, a Szalon virágzik, tehát életereje
van". László Fülöpöt sikerül ugyan társalelnöknek
megnyernie, de csak rövid időre, mert bizony a művészek
sehogy sem fogadták el a feléjük nyújtott békejobbot.
A Nemzeti Szalon azonban folyton hallat magáról.
Vidéken rendezi a kiállításokat, felemelik államsegélyét
4000 frtra s végre is nagy munkába kap: nemzetközi
tárlatot rendez. Magyar művészeket nem kapott, (ekkor
alig volt 10—20 művésztagja), elhozta tehát — Szikszay
Ferenc és Mourey Gábor, a "Studio" párisi levelezője
közreműködésével — az idegeneket. A tárlatnak zajos
sikere volt, kellemetlen epizódokkal tarkázva. Mourey
ugyanis, úgy tetszik, idegen sugalmazásra, cikket írt a
magyar művészekről s ezért a cikkért sokan orroltak. Kis
híja, hogy nem rendeztek demonstrációt ellene. De
szerencsére, a mozgalmat sikerült még csirájában
elfojtani, ami mind hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzeti
Szalon tárlata iránt még jobban fokozódott a közönség
érdeklődése. És ekkor, az 1900. év közgyűlésén Hock
Jánost kibuktatják és az ügyek vezetésére Ernszt Lajost,
az ismert nevű amateurt választják meg igazgatónak, gróf
Andrássy Gyula elnöklete mellett. Alelnökök Csók István
és Vészi József lesznek.
A könyvek átvételénél azonban, hogy a bizottsági
jelentés szavaihoz ragaszkodjam, "kellemetlen tünetekre
bukkantak". A pénztár kezelése nem volt kifogástalan,
szabálytalanságok számos esetben derültek ki, végül is
felelősségre vonták a pénztárost, aki mindent a volt
ügyvezető alelnökre tólt, úgy, hogy az ügyet bírói útra
kellett terelni. Mikor e sorokat írjuk, még mindég nem
volt meg ez ügynek nyilvános tárgyalása. Tartózkodnunk
kell tehát minden véleménynyilvánítástól.
Hock János már jól fogta fel a Nemzeti Szalon
feladatát, de a sértett művészek ellentállásán megtört
minden ereje. A harmadik ciklust a konzekvens munka
jellemezte. Most már tudatosan a kisebb, olcsóbb műfajok
kultiválására határozta el magát a Szalon. Mindjárt az
első évben öt tárlatot rendezett, a fővárosban és a
vidéken (Fiume, Újvidék, Arad) egyaránt: Ezek között
jelentős Zichy Mihály műveinek nagysikerű kiállítása,
amely a már-már pusztulásnak indult műremekeket mentette
meg s egyes tárlatai is igen érdekesek voltak, mert a
művészek felfogták a Nemzeti Szalon hivatását s apróbb,
kisebb alkotásaikkal szívesen vettek részt tárlatain.
Faragó és Garay humo-risztikus
karrikatura-kollekciókkal, a Hollósy-iskola munkálkodása
eredményeivel tarkították a tárlatokat.
Most aztán megkezdődött az ernyedetlen, termékeny
munka. Tárlatot tárlat követ. Csak a fővárosban öt
tárlatot rendez egymásután, többek közt Paál Lászlóét,
melynek rendezése közben tűz üt ki s elpusztítja néhány
halhatatlan alkotását az előbb alig ismert nagy magyar
mesternek. Jelentőségében ezt a kiállítást egyik sem
multa felül, elvégre is bemutatott egy fiatalon elhunyt
világraszóló nagy és ismeretlen magyar művészt. De
érdekesek voltak a Munkácsy Mihály kollekciók, sőt a
fényképkiállításnak is volt művészi jelentősége, mert az
amateur-fényképezés elvégre tanítja a műkedvelőt a
művészi látásra. Ez évben grafikai tárlatot is
rendezett, melynek jelentőségét a kormány díjak
kitűzésével is támogatta.
Az 1903 — 1904. esztendő hasonlókép a szorgalmas
munkának volt szentelve. Tárlat tárlatot ért.
Pettenkofen, Munkácsy-kollekció, Margitay-kiállítás,
Ferenczy külön kiállítása, aztán egy érdekes angol és
francia gyűjtemény, végül a mostani második grafikai
kiállítás említhetők. Aradon is folytatta vidéki
misszióját. A Nemzeti Szalon agilitásban nem szenved
hiányt. Ha új és megfelelő helyiséget kaphatna, ahol
modern ízléssel elrendezett interieurökkel a fokozott
igényeknek is megfelelhetne, tudná igazán céljait
szolgálni. Céljait, melyeket Hock János igen helyesen
kijelölt, de megoldani nem tudott. Annyi azonban
bizonyos, hogy az ő szenvedélyes lelkét, nagy
ékesszólását, törhetetlen energiáját nemcsak a Nemzeti
Szalon, de maga a jó ügy, a művészet iránti érdeklődés
felkeltésének ügye, máig is sínyli.
DR. LÁZÁR BÉLA